AvtaleGiro og eFaktura er de enkleste måtene å betale regninger på. Du slipper å fylle ut kontonummer og KID-nummer, og regningene blir betalt i tide.
Hjernesvulstforeningen blir fra tid til annen kontaktet av medlemmer som ønsker at vi skal opprette eFaktura for dem. Dette har vi dessverre ikke mulighet til å gjøre, dette må du som medlem selv gjøre. Zubarus som driver medlemssystemet for Hjernesvulstforeningen tilbyr eFaktura og AvtaleGiro,og en del av medlemmene har allerede tatt i bruk dette. For den som ikke er sikker på hvordan dette skal gjøres, så har vi her lånt oppskriften fra DNB, som sikkert er ganske lik de øvrige bankenes måte å gjøre dette på. Er du i tvil, så er det bare å ta kontakt med kundeservice i din bank.
Husk at når du har valgt eFaktura, så kommer fakturaen rett i nettbanken. Har du ikke mottatt faktura i posten eller per e-post, sjekk nettbanken din før du tar kontakt med oss og etterlyser fakturaen.

eFaktura

  • Med eFaktura finner du regningen din i nettbanken. Du slipper å taste inn lange KID-nummer og annen betalingsinformasjon, og kan endre beløp og forfallsdato ved behov.
  • eFaktura blir ikke belastet kontoen din før du bekrefter regningen i nettbanken, mobilbanken eller med SMS.
  • Du kan se fakturaene i nettbanken, og skrive dem ut ved behov.
  • Siden regningene kommer i nettbanken din, og du kan velge å bli varslet på e-post eller SMS, er du ikke avhengig av posten, hvis du for eksempel er på ferie.
  • Når du inngår en eFaktura-avtale med en fakturautsteder/betalingsmottaker i nettbanken, knyttes avtalen til fødselsnummeret ditt, ikke til en bestemt konto. På den måten kan du selv velge hvilken konto du ønsker å betale fra. Du kan også velge hvilken bank fakturaen skal betales i, dersom du har nettbank i flere banker. Det vil si at selv om eFaktura-avtalen er opprettet i Bank A, kan du logge deg inn i Bank B og bekrefte betalingen der. Da betales den i Bank B og forsvinner i Bank A. På samme måte forsvinner eFakturaen i Bank B, dersom den slettes i bank A.
  • Når fakturautsteder/betalingsmottaker sender en eFaktura, sendes den til et fakturahotell. Fakturahotellet sender betalingskravet videre til Nets, med en link til eFakturaspesifikasjonen. Bankene henter opp betalingskravet hos Nets og gjør det tilgjengelig for deg i nettbanken.
  • Et fakturahotell er utsteders arkiv. Når du vil se på fakturaen i nettbanken, klikker du på ikonet e (link til faktura som ligger i fakturahotellet). Fakturaen er tilgjengelig i arkivet i 16 måneder. Dersom du ønsker å ta vare på den, bør du laste den ned.

AvtaleGiro:

  • Du slipper å registrere betalingen og tenke på forfallsdato
  • Du trenger ikke å forholde deg til lange KID-nummer og annen betalingsinformasjon
  • Banken sørger for at regningen betales automatisk og i tide
  • Du kan endre både forfallsdato, beløp og belastningskonto, i tillegg til at du kan stoppe den
  • Ønsker d å endre fakturerings-/belastnigsdato for en avtalegiro må du må kontakte betalingsmottaker

AvtaleGiro med eFaktura

  • AvtaleGiro med eFaktura er automatisk betaling av de eFakturaene du har mottatt i nettbanken
  • Du slipper å registrere betalingen og tenke på forfallsdato.
  • Banken sørger for at regningen betales automatisk og i tide.
  • Du kan endre både forfallsdato, beløp og belastningskonto, i tillegg til at du kan stoppe betalingen.
  • Du kan til enhver tid se fakturaene i nettbanken din, og skrive dem ut ved behov.

Slik melder du inn en ny avtale:

  • Når du betaler en regning i nettbanken din, til en som tilbyr AvtaleGiro og/eller eFaktura, vil du få spørsmål om du vil inngå avtale om AvtaleGiro og/eller eFaktura neste gang. Dermed er det bare å si ja takk!
  • For å gjøre det enklere for deg, kan du la banken opprette nye eFaktura-avtaler automatisk. Du kan når som helst slå av automatisk innmelding.

Manuelt:

  • Noter ned KID-nummer/eFaktura-referanse til den du ønsker AvtaleGiro og/eller eFaktura fra. Dette finner du på den siste regningen du har mottatt. Logg deg inn i nettbanken, finn frem til AvtaleGiro og eFaktura, og søk etter ønsket betalingsmottaker fra menyvalget >Meld inn ny avtale. Når du registrerer avtalen(e) må du registrere KID-nummeret eller eFakturareferansen.